Afzien tijdens de Veldslag om Norg

Voordat ik van plan was om de marathon van Amsterdam te lopen had ik me al ingeschreven voor de Veldslag om Norg. Een 100 kilometer lange fietstocht die je het beste op de cyclocrosser of mountainbike kunt gaan rijden. Ik had gedacht hier wel een beetje voor te kunnen trainen maar dat viel een beetje tegen. De laatste tijd ben ik veel meters aan het maken om de marathon van Amsterdam onder de 3 uur te kunnen gaan lopen. Aangezien ik het ook nog druk heb met andere zaken schoot het mountainbiken er de laatste weken dus een beetje bij in. Dan is de kans dat 100 kilometer fietsen zwaar gaat worden vrij groot en uiteindelijk bleek dat ook te kloppen.

Ik kon op vrijdagavond met een bekende mee rijden naar een dorpje vlakbij Norg. Daar hadden we geslapen en konden we s’morgens vroeg samen naar de start van de veldslag rijden. Het was dus een prima voorbereiding zonder al te veel gestress. We kwamen om 9 uur aan op het terrein, konden meteen de nummers ophalen en waren binnen 10 minuten klaar voor de start. Wel moesten we nog even 40 minuten wachten tot dat het startschot klonk. We zaten in wave 3 en begonnen daardoor 20 minuten later als de eerste die weg gingen.

Van tevoren had ik mij bedacht om mezelf in te houden en rustig bij de finish te komen maar toen er eenmaal een paar groepjes voorbij kwamen probeerde ik toch aan te sluiten. Rustig fietsen kan ik niet zo goed en daarom zat ik al snel op een snelheid die ik onmogelijk 4 uur lang kon volhouden. Maar hoe meer kilometers aan het begin had gepakt des te minder hoefde ik op het einde nog te fietsen. Was mijn ontzettend slimme gedachte. Tot 60 kilometer pakt mijn plan vrij aardig uit. Ik zat in een groepje die stevig doortrapte. Maar net voor de laatste zat een heel vervelend stukje waar ik echt aan het afzien was om dichtbij te blijven. We kwamen tussen ander groepje te fietsen maar na een bocht raakte ik de snelle groep kwijt en zette ik alles op alles om daar in de buurt te komen.

Het was net voor een verzorgingspost dus daar kwam ik ze weer tegen. Alleen had ik zo veel energie verspeelt om proberen me nog aan te sluiten dat ik ze daarna niet meer kon volgen. Toen ik verder ging probeerde ik me nog bij andere groepen aan te sluiten maar ik had geen kracht meer om op de pedalen te gaan staan. Toen ben ik op mijn eigen tempo lekker doorgereden. We kwamen bij de bult in de buurt van Assen. Toen we daar moesten gaan klimmen ging het alweer lekkerder. Ik haalde mensen in en kreeg weer een beetje gevoel in mijn benen. Toen we alle klimmen gedaan hadden dacht ik er weer te zijn en mij weer aan te kunnen sluiten bij een groepje. Dat ging 5 minuten prima alleen voelde ik daarna kramp opkomen in mijn bovenbeen.

Dit was op 75 kilometer. Al een mooi eind op weg maar ook nog wel een uur fietsen. Gelukkig had ik nog wat eten bij me in de rugzak. Ik heb even rustig gefietst, wat gegeten en gedronken, even de benen losgeschud en daarna weer verder gefietst. Eerst voorzichtig maar daarna weet steeds sneller. Op een gegeven moment dacht ik nog wel onder de 4 uur te kunnen komen en heb zo hard mogelijk gefietst. Tot 10 kilometer voor de finish had ik er nog vertrouwen in maar toen we weer echt het bos in gingen wist ik dat me dat niet meer zou gaan lukken. Ik kon nog wel lekker trappen maar echt aanzetten wou niet meer. Ik zag mensen in de laatste 5 kilometer nog afzien in de heuveltjes vlakbij Norg. Ik heb nog leuke opmerkingen gemaakt dacht ik zelf. Maar die kwamen niet echt meer binnen of ze konden me wel schieten.

Toen ik over de finish kwam was ik blij dat ik binnen was. Het was op het laatst toch echt wel een veldslag als ik dat zo bekeek. Na de finish stond er bier en een bord met kip en aardappelsalade op ons te wachten. Super goed geregeld! De hele rit was trouwens goed geregeld, de verzorging maar ook de oversteken waren prima voor elkaar. Ik heb nergens hoeven wachten. Al met al een superleuke tocht. Ik ben wel benieuwd hoe hard ik had gekund als ik er voor had getraind. Dan had ik sowieso onder de 4 uur gefietst. Ik vind het leuk dat ik nog steeds deze tochten met dezelfde fiets af leg die ik 3 jaar geleden heb gekocht. Hij heeft al heel wat dingen beleefd en slaat zich er nog steeds goed doorheen. Ik weet niet wat de volgende uitdaging voor hem gaat worden. Eerst maar even de marathon uitlopen en dan kijken wat de volgende uitdaging gaat worden.