Halve van Egmond: # Ritme en tijd vinden

Halve van Egmond:                                    # Ritme en tijd vinden

21 kilometer hardlopen is iets wat ik nog maar 1 keer eerder heb gedaan en waarvan ik eigenlijk zei het niet weer te gaan doen. Maar toen ik de halve marathon van Egmond zag en ik wel wou weten wat er zou gebeuren als ik er goed voor ging trainen heb ik me toch bedacht. Vandaar de inschrijving en het voornemen om hem onder de 1.5 uur te gaan lopen. Met nog 8 weken te gaan en een paar korte loopjes doordeweeks begin ik toch te twijfelen aan mijn fanatieke doelstelling om zomaar even 10 minuten van mijn persoonlijke record af te lopen. Maar we zullen het gaan zien de komende weken. De halve van Zwolle heb ik zonder specifieke training gedaan en liep ik best wel vlot dus ben ik erg benieuwd hoe het nu zal gaan met wat meer aandacht voor training en voeding.

IMG_6983
Een laag tempo en toch moe, dan begin je te twijfelen.

Omdat ik met mijn voetbalactiviteiten op de dinsdag, donderdag en zaterdag zit blijft er tot 16 december alleen de maandag over om echt goed kilometers te gaan maken in aanloop naar de halve marathon. Ik zou dan een beetje herstelt moeten zijn van de wedstrijd van zaterdag en nog genoeg tijd om na die training weer fit te zijn voor de zwaardere voetbaltraining op dinsdagavond. Op dinsdagavond hebben we altijd een conditionele voetbaltraining waardoor ik woensdag mij heb voorgenomen om te gaan uitlopen. Dan hebben we donderdag weer voetbaltraining maar die is meestal wat rustiger. Dan zou ik op de vrijdag ook even kort kunnen gaan lopen maar niet te veel want op zaterdag hebben we vaak een wedstrijd die veel van je vraagt. Dan is het op zondag de taak om rustig uit te lopen en proberen zo snel mogelijk te herstellen voor de lange duurloop op de maandag.

 

IMG_6981
Maar in het vlakke Nederland was het al beter.

De afgelopen week ben ik begonnen om wat te gaan hardlopen buiten de voetbal om. Dit is vrij aardig gelukt en ik heb aardig wat kilometers in de benen kunnen krijgen de afgelopen week. Via de Strava app heb ik mijn activiteiten bij kunnen houden. Deze app kun je gebruiken bij het sporten om te zien hoe veel kilometer je hebt gelopen, met welke snelheid, en welke route je hebt gelopen. Je kunt hier nog veel meer mee denk ik maar daar hoop ik in de loop van deze 2 maand achter te komen. Ook mag ik van mijn vriendin de komende weken haar Polar horloge lenen. Hiermee kan ik ook onder de voetbal training bijhouden wat ik precies aan het doen ben. Met het hardlopen kan ik mijn telefoon nog wel in de hand houden maar met het voetballen is dat toch een stuk lastiger. Met het programma dat je van Polar kunt downloaden kun je meer bijhouden als met Strava. Met Strava kan het wel maar dan moet je denk ik gaan betalen door de Premium app te downloaden, waar ik nog niet zo’n in in heb.

 

IMG_6976
De dinsdag voetbaltraining lijkt niet zwaar. Was het wel.

Vorige week maandag ben ik begonnen met hardlopen. Na het werk had ik even snel de kleren aangetrokken en een rondje van 2,8 kilometer gelopen. Dit was wel even lekker zo na werktijd even weer de spiertjes activeren. De woensdag heb ik na werktijd 5 kilometer gelopen. Met een laag tempo omdat we de dag ervoor een zware training hadden gehad. De vrijdagmorgen had ik hetzelfde rondje als op de maandag. In de ochtend om 6 uur heb ik de kleren aangedaan en was ik een kwartiertje onderweg. Best lekker om zo vroeg even een rondje te maken alleen moet je jezelf wel warm aankleden. Nadat ik zaterdag maar een kwartiertje had gevoetbald ging ik de duurloop die ik op maandag eigenlijk zou doen een dag naar voren halen en heb ik dus op zondag 10 kilometer gelopen. Met een lekker tempo in best wel slecht weer was het lekkerder als dat ik van te voren had gedacht.

 

IMG_6982
Een ochtendloopje, even wakker worden.

Dit waren mijn hardloopkilometers voor deze week. Ik zal eens gaan kijken of ik dit wat makkelijker in een schema op deze site kan krijgen. Dan is het wat overzichtelijker en makkelijker te volgen. De rest van de week heb ik het niet meer hardgelopen. Op de maandagavond had ik een zaalvoetbalwedstrijd en op de dinsdagavond had ik een conditionele voetbaltraining. Dit ga je dan wel voelen want het is woensdag en heb wel wat last van de spiertjes. Daarom is het denk ik even handig om vandaag even niet te lopen en te rusten. Dit is heel belangrijk voor de komende weken. Je rust pakken op het moment dat je het gevoel hebt dat je lichaam daar aan toe is. Je kunt wel door blijven lopen maar dan worden de kans op blessures wel groter. En richting de halve marathon kan ik dat niet gebruiken. Fit blijven is het belangrijkste.

Volg:
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.