Megavalanche #5 : Harz

Nog 3 maanden en dan is het zo ver, dan gaat de Megavalanche van start. Daarom werd het hoog tijd om wat hoogtemeters te gaan pakken. In het Harz gebied in Duitsland is dat afgelopen week gelukt. Ik heb het gevoel gekregen dat ik op de goede weg ben. Ik ben er met een vriend 3 dagen naar toe geweest en dat is me erg goed bevallen. We verbleven in het dorpje Sankt Andreasberg bij Harz B&B Werkmeister. Dit is een bed and breakfast van mensen die zelf ook van mountainbiken houden en daarom handig om te verblijven. In overleg was er veel mogelijk en ze weten veel te vertellen over het gebied. Alle mooie routes liggen op maximaal 30 minuten rijden vanaf het verblijf en vanaf het balkon op de kamer konden we het bikepark MSB X-trail zien liggen.

Uitzicht vanaf het balkon van B&B Werkmeister

We gingen op zondagmorgen om 9.00 vanuit Emmen richting het Harz gebergte. We arriveerden om 13.30 op de plek van bestemming, zette onze spullen in de kamer, kleden ons om en maakten ons op voor een kleine verkenning van het gebied. We kregen mee om de Wolfswerte route te gaan fietsen. Ik had deze al een keer voorbij zien komen op youtube en zag er erg mooi en uitdagend uit. Alleen eenmaal aan de start gekomen bleek dat er op dit hoger gelegen gebied nog best wel veel sneeuw lag. Op open gedeelten was het prima te fietsen alleen als je dan weer in een stuk tussen de bomen kwam en je er doorheen moest ploeteren met de fiets aan de hand, was de lol er al snel af. We hebben een kleine 20 kilometer gefietst en gingen een tikje teleurgesteld weer naar ons huisje.

De Wolfswerte route (klik voor video)

Daar aangekomen hebben we ons snel gedoucht en zijn naar de plaatselijke pizzeria gegaan. Als je door het dorpje Sankt Andreasberg loopt vraag je jezelf af of er wel mensen wonen maar we zijn 2 keer uit eten geweest en het was bij beide restaurantjes gezellig druk. Het eten is goed te eten en best wel goedkoop. Eenmaal terug in het huisje kwamen we de eigenaren tegen en vertelden van onze halve sneeuwwandeling van die middag. Hier excuseerden ze zich voor omdat ze deze hadden aanbevolen maar niet hadden gecheckt of deze ook al begaanbaar waren. Er werd gelijk gebeld met andere mensen die goed bekend waren met mountainbiken in dit gebied en gevraagd of ze nog gebieden wisten waar het wel goed begaanbaar was en we ons konden uitleven.

Huiskamer in de B&B

Ze wisten zeker dat er in het bikepark op 5 minuten fietsen van ons verblijf geen sneeuw lag want daar waren ze zelf de halve zondag heen geweest. Daarom gingen we de maandag na het ontbijt ons gelijk omkleden en richting de Matthias Schmidt-berg. S’winters is het hier druk met skieers maar in de lente/zomer is dit het terrein voor mountainbikers. Je hangt de fiets lekker aan de skilift, gaat in de lift zitten, lekker rustig naar boven. En dan kun je in principe zonder te trappen je lekker je naar beneden laten rollen. Je hebt 3 makkelijkere routes aan de linkerkant van de berg en 3 moeilijke routes aan de rechterkant. We hebben veel aan de linkerkant gereden omdat die ook wat langer duurden. Als je de moeilijkere routes deed ging je veel steiler naar beneden waardoor je ook sneller weer beneden was. We hebben ons hier de hele dag, met uitzondering van een kleine pauze bij het huisje, opperbest vermaakt en dit maakte de tocht van de dag ervoor al weer goed.

Mooi aangelegde routes in MSB X-trail in Sankt Andreasberg (klik voor video)

Op de dinsdag zijn we na het ontbijt richting Bad Harzburg gegaan. We hebben vlakbij het boomwandelpad de fietsen van de auto gehaald en richting Brocken vertrokken. Dit is de hoogste berg van Noord-Duitsland maar raar genoeg lag op deze route geen sneeuw op de paden. Wel nog een klein beetje op sommige plekken maar het was niks vergeleken bij onze route op de eerste dag. Daardoor vond ik het ook een beetje sneu dat de eigenaren van het huisje zich zo verontschuldigden voor het geven van routes waar bijna niet te fietsen was. Het kan dus zo zijn dat op de ene plek nog een bult sneeuw ligt en op routes waar je het niet verwacht nog wel sneeuw ligt.

Uitzicht op de Eckerstausee

Ook op de route richting Brocken fiets je weer door een mooi gebied, langs een groot stuwmeer richting de voet van de klim richting Brocken. We konden kiezen tussen de korte en lange route. Natuurlijk wouden we weer de korte nemen maar achteraf gezien was dat niet zo handig. Dat betekend namelijk ook dat je een stuk stijler de berg op moet. Dit was echt een beroerde klim maar eenmaal op de top was het de moeite wel waard. Je hebt vanaf hier een heel mooi uitzicht over het hele gebied. We hebben hier wat gegeten en zijn daarna weer gaan afdalen. Dit ging een stuk sneller dan op de heenweg. We zijn langs de andere kant van het meer weer terug gefietst en hadden er aan het einde van de rit 40 kilometer opzitten.

Uitzicht vanaf Brocken (klik voor video)

We zijn weer terug gegaan naar het huisje en hebben daar nog even lekker gedoucht, de tassen ingepakt en in de auto gesprongen. We gingen om 17.00 weg en waren na een goede terugreis om 21.00 weer tevreden thuis. Het is makkelijk rijden over de Duitse snelweg en voor je het weet ben je er eigenlijk. We hebben geen files gehad dus ideaal om een keer een paar dagen lekker te gaan fietsen. De bed and breakfast is ook zeker een aanrader om te verblijven. Het is er heel netjes en ook gezellig aangekleed. Het ontbijt is goed te doen en als je van iets nog wat meer wil dan kun je dat gewoon aangeven. Ook s’avonds is het er gezellig om in de huiskamer te gaan zitten. Je kunt gewoon zelf drinken meenemen maar ook gewoon een koel biertje uit de koelkast halen. Even bijhouden hoeveel je hebt gedronken dan kan dat later zo worden afgerekend.

Biken in de Harz is een aanrader, zeker als alle sneeuw weg is en je overal kunt fietsen. Als je echt bepaalde routes wilt fietsen zou ik wel een gps navigator meenemen want soms raak je op de borden wel eens het spoor bijster.