Poznan & Berlijn

Verblijf: Wallyard Concept Hostel
Hoogtepunt: Berlijnse Muur
Zien: Siegesaule, Reichstag, Berliner Dom, OranienStrasse en Bikini Berlin

Dat je naar Berlijn gaat dat snappen de meeste mensen wel maar wat moet je nou in Poznan? Dat is een goeie vraag en daar heb ik ook een goed antwoord op: een bruiloft. Poolse collega’s op het werk gingen trouwen en ik was daar voor uitgenodigd. Om niet alleen maar voor de bruiloft heen te gaan heb ik besloten om op de terugweg nog Berlijn mee te pakken. Hier kwam ik op de heen en terugweg toch langs dus kon ik deze grote stad ook bezoeken. Ik was hier nog nooit geweest maar mensen vertelden mij dat het erg mooi moest wezen.

20160806_090612
Poznan met rivier de Warta

Het begon op vrijdagmorgen. Ik vertrok met de trein om 5.15 vanuit Emmen richting Almelo en van daaruit vertrok de trein richting Berlijn. In Berlijn moest ik de laatste keer overstappen in de richting van Poznan. Hier kwam ik om 15.25 aan. Ik had nog nooit zo’n lang stuk met de trein gereisd, maar dit is mij best goed bevallen. Ik had gereserveerde plaatsen dus had ik altijd een plekje om te zitten. Ook is het fijn om even de benen te strekken en een ‘rondje’ te lopen door de trein. In de trein is ook een bar waar je drinken en wat te eten kan halen. Hier heb ik geen gebruik van gemaakt maar er is dus wel een mogelijkheid voor.

20160806_091632
Royal Castle

Eenmaal in Poznan aangekomen ben ik op zoek gegaan naar mijn overnachtingsadres in de stad. Ik sliep in het Sleep In Hostel, dit is zeker een aanrader als je goedkoop in het midden van de stad wil overnachten. Ik kwam op vrijdag aan en had pas de volgende dag de bruiloft. Dit betekende dat ik even de tijd had en de stad kon zien en er was meer te zien dan ik van tevoren had gedacht. Bij het station zag ik al dat er een groot en nieuw shoppingcenter met alle grote bekende merken zat. Hier kun je als je van shoppen houdt zeker wel je ei kwijt. Het centrum van de stad is vanaf het station ongeveer 10 minuutjes lopen. Hier heb je de Oude Markt, met het Raadhuis van Poznan. Zeker de moeite waard om te bekijken en vooral s’avonds een aanrader om even over te lopen, als het plein mooi verlicht is. Op zaterdagmorgen ben ik in de morgen nog wezen hardlopen en ben ik de Sint Petrus en Paulus basiliek tegengekomen wat best mooi was om te zien. Ook het Lake Malta, waar ik een rondje om heb gelopen, was leuk om te zien. Een groot meer met roeibaan en allerlei andere sportactiviteiten er om heen. Toen ik weer in het hostel was heb ik mij gedoucht en werd opgehaald door de broer van de bruidegom, ook een collega.

20160806_082923
De Grote Markt

De bruiloft was leuk om mee te maken. Zo anders dan hier in Nederland. Ik ging dus met zijn broer mee naar het hotel waar het feest was. Hier verbleef iedereen die uitgenodigd was voor het feest, wat 2 dagen duurde, dus ook de overnachting was geregeld. We gingen vanaf het hotel naar de Rooms-katholieke kerk. Hier werd de kerkdienst gehouden en dit had ik nog nooit zo meegemaakt. Het was een oude maar hele mooie kerk in een plaatsje vlakbij Pila. Het was echt een dienst die ik wel eens op tv heb gezien met allemaal rituelen en zingende priesters. Van de dienst zelf kreeg ik weinig mee want dit was in het Pools. Na de kerk gingen we met zijn allen weer terug naar het hotel. Hier stonden 4 lange rijen tafels haaks op 1 lange tafel, waar het bruidspaar met familie zat om de boel goed te overzien. Op alle tafels stond je naambordje en kon je je plekje opzoeken waar je kon gaan zitten. Toen iedereen zat kwam het eten binnen en werd er achter elkaar een half uur gegeten en gedronken gevolgd door een half uur dansen en gek doen. Het ging door tot diep in de nacht maar de wodka had bij mij er goed ingehakt en lag daarom volgens mij al om 1 uur op bed. De volgende dag rond een uurtje of 11 werd het nog eens dunnetjes over gedaan. Het eten wat was overgebleven kwam weer op tafel en ook het bier en de wodka stond er weer. Ik heb nog wat gegeten en water gedronken want ik was helemaal kapot. Ik ben met vrienden van het bruidspaar rond een uurtje of 3 s’middags weer richting Poznan gegaan. Hier heb ik nog met een vriend van hun gegeten in het Imperial Castle, een mooi kasteel met een Ierse pub in de kelder van het kasteel. Hierna ben ik weer naar het Sleep In hostel gegaan omdat ik de maandagmorgen zou vertrekken richting Berlijn.

20160806_083617
Sint Petrus en Paulus basiliek

Ik had op zondagmiddag al op het station gevraagd of ik nog een treinkaartje kon krijgen voor dezelfde dag richting Berlijn. Dit was niet mogelijk waardoor ik een kaartje voor de volgende morgen had en ik dus nog een nachtje moest wachten. De treinreis verliep goed en eenmaal in Berlijn ben ik gelijk naar mijn slaapplek gegaan. Ik was nog wel aardig moe en was blij toen ik eenmaal in het Wallyard Concept Hostel aankwam. Ook weer een plek om goed te overnachten. Wel een beetje buiten het centrum, maar met het openbaar vervoer in Berlijn ben je binnen een paar minuten op elke plek die je maar wilt. De eerste dag heb ik alleen nog even in de buurt een rondje gelopen en bij een kebabtent wat gegeten en ben daarna gaan slapen.

20160809_121546
Bundestag

Helemaal fit kwam ik de dinsdagmorgen uit mijn bedje en klaar om Berlijn te ontdekken. In de buurt waar ik zat kwam ik er achter dat het best wel een rustige stad was. Er word niet heel erg veel gehaast en druk gedaan. Je wordt niet zomaar van je sokken gereden en iedereen houd zich over het algemeen netjes aan de regels. Ik begon de dag met een ontbijtje van de supermarkt en ben daarna gaan lopen. Ik kwam als eerst bij de Siegesaule, een groot standbeeld midden op een grote rotonde. Hierna liep ik over de Strasse des 17. Juni richting de Brandeburger Tor. Deze straat loopt dwars door de Grosser Tiergarten, een groot park midden in de stad. Ik denk dat je in dit park wel een dag kunt rondlopen wil je alles een beetje gezien hebben. Wanneer je eenmaal bij de Brandeburger Tor bent aangekomen ben je echt in het centrum van de stad. Hier zijn bijna alle bekende dingen van Berlijn op een plek. De Reichstag, de Berlinerdom en de FernsehTurm. Indrukwekkende gebouwen om te zien. Ook het Holocaust monument heb ik gezien. Hier had ik heel wat van verwacht maar ik kreeg hier niet echt een gevoel bij.

20160809_122508
Brandenburger Tor

Toen ben ik van het Alexanderplatz een heel stuk langs de rivier de Spree en de Berlijnse muur gelopen. Indrukwekkend om te zien hoe mensen een grote stad in 2 delen konden verdelen en dachten dat ze dat vol konden houden. Als je op verschillende afbeeldingen ziet hoe dat er uit moet hebben gezien kun je het haast niet geloven. Via de OranienStrasse ben ik weer richting het centrum gelopen. Dit vond ik een van de leukste plekken in Berlijn. Waar de straten vaak groot zijn en omringt door grote grijze gebouwen is dit straatje juist gezellig. Overal in de straat zijn eettentjes en kleine winkeltjes. De terrasje staan op de stoep en dan is het soms een beetje smal om doorheen te lopen. Maar het brengt wel een leuke sfeer in de straat. Op een gegeven moment kom je uit bij Checkpoint Charlie. Hier had ik wel wat verhalen over gehoord maar dit viel mij erg tegen. Er was een hokje met 2 soldaten erin maar voor de rest was er weinig te zien. Er worden overal souveniers verkocht over het checkpoint en ik had het idee dat dit vooral commercieel een erg belangrijke bezienswaardigheid was. Op een gegeven moment kwam ik uit op het Potzdammer Platz. Een paar hoge kantoren bij elkaar en een groot winkelcentrum. Ook hier was weer een stuk van de Berlijnse muur te zien en steeds is het bizar als je bedenkt dat het hier kort (25 jaar) geleden nog 1 grote kale vlakte was.

Siegessaule

De volgende dag ben ik de andere kant op gegaan richting de Kurfurstendam gegaan daar heb je de Gedachtniskirche. Een van de minder mooie gebouwen van Berlijn. De kerk is in de oorlog kapot geschoten en hebben ze alleen de toren laten staan en een koepel bijgezet wat je zelf niet kan bedenken. Naast de kerk heb je daar nog een aantal grote winkelcentra en ook Bikini Berlin. Dit is een gebouw met allemaal winkels. Een paar bekende merken maar ook een paar zaken waar mensen zelf hun kleren ontwerpen. Ook zitten er overal restaurantjes en barretjes en dit zorgt ervoor dat er in dit winkelcentrum een gezellige sfeer hangt. Als je boven loopt, kun je ook nog een klein stukje zien van de dierentuin van Berlijn.

20160809_144332
Mall of Berlin

De volgende morgen ben ik weer richting huis vertrokken. Op het centraal station van Berlijn moest ik weer op de trein. Ook hier kun je je ogen uitkijken want het is een ontzettend groot station met meerdere verdiepingen waar treinen aankomen en vertrokken. Ik stapte om half 11 op de trein en was om 4 uur weer in Emmen. Het was een mooie trip en ben blij dat ik naar de bruiloft gegaan ben en op de terugweg Berlijn heb meegepakt. Het was geen trip om lekker uit te rusten maar heb veel dingen gezien en beleefd. Ik dacht eerst kort nadat ik in Berlijn was geweest dat ik hier niet weer naar toe zou willen gaan. Maar tijdens het typen van dit verslag kom ik er achter dat ik eigenlijk nog wel een keer weer de mooie dingen van Berlijn zou willen zien.