Drenthe 200 #1

Drenthe 200 #1

Over een maand is het zover, dan staat de mountainbiketocht Drenthe 200 voor de deur. De naam verklapt het al een beetje, 200 kilometer op de mountainbike dwars door Drenthe. Ik heb mij in juni ingeschreven voor deze tocht en het is nog maar een maand voordat het startschot word gegeven. In deze reeks wil ik jullie wat vertellen over hoe mijn voorbereiding er een beetje uit heeft gezien tot nu toe, en wat ik er nog aan ga doen. Ik probeer elke week even een nieuw blogje te typen over het aanschaffen van kleding, verlichting en waarschijnlijk nog andere accessoires. In deze stukjes zal ik ook vertellen hoe ik er nu voor sta, wat ik zoal aan trainingen doe en hoe ik het allemaal doe naast het werken en de voetbal.

0b0ab5d7-3d84-43d6-b54b-0d207f0c1a52

De laatste tijd begint het bij mij te kriebelen om echt uitdagingen aan te gaan. Ik vind naast het voetballen, ook mountainbiken en hardlopen best wel leuk. Tegen het einde van het afgelopen voetbalseizoen had ik ook zo’n gevoel en heb ik me voor de lol ingeschreven voor de Halve Marathon van Zwolle. Dat was al best wel een ding en heb best wel diep moeten gaan om die uit te lopen. Dit was in elk geval wel zo leuk dat ik ga proberen om meer van zulke dingen te doen. En niet veel later kwam dus het idee om de Drenthe 200 te gaan fietsen.

0374c6a2-cbb0-4445-bd9f-8eb9602316e7

Mijn basis conditie is redelijk tot goed. Met het voetbal ben ik op dinsdag, donderdag en zaterdag best wel fanatiek aan de gang. Ik denk dat ik daar in totaal ongeveer 4.5 intensieve trainingsuren aan ‘kwijt’ ben. Tot nu toe haal ik mijn fietskilometers vooral uit woon-werk verkeer. Dat is bijna 25 kilometer per dag en dat dan 5 dagen in de week. Soms neem ik op de terugweg een andere weg zodat ik toch nog aan wat meer kilometers kom. Op 28 oktober heb ik 92 kilometer gehaald. Ik was in die periode geblesseerd en had dus wel tijd om langere afstanden te fietsen Dit was voor het eerst dat ik echt een lang stuk aaneen heb doorgereden en het viel me heel erg mee. Ik was op vrijdag rond 14.00 vrij en was om 19.00 ongeveer thuis. Ik was wel moe maar niet helemaal aan het einde. De afgelopen maand had ik wat minder tijd en heb ik eigenlijk alleen heen en terug naar het werk gefietst.

f2fe6b4c-76fa-4539-b074-c89f28904bf1

Ik ben dan ook wel benieuwd hoe ik die 200 kilometer tot een goed einde ga brengen. Ik ben niet echt bang dat mijn conditie het niet toe laat. Ik heb wel zo’n basisconditie dat ik de 200 zou kunnen gaan halen, ook als ik niet zo veel op de fiets kan trainen. Ik ga wel, vanaf nu elke dag naar het werk en in het weekend proberen wat langere stukken door het bos te fietsen om goed het zitvlak te trainen voor 200 kilometer. Het enige waar ik eigenlijk ‘bang’ voor ben zijn de weersomstandigheden. Het maakt mij niet uit of het regent, hagelt of sneeuwt, maar koude handen en voeten daar heb ik niet echt zin in. Daar kan ik niet zo goed tegen. Dan heb ik er meteen al een stuk minder zin in. Hier moet ik mij dus goed op voorbereiden en gaan testen hoe ik die dingen altijd warm kan gaan houden.

83396a85-412c-4524-bd85-4b8e4e1cd777

Mijn uitrusting bestaat op dit moment uit een Ghost Kato FS 3 mountainbike. Ik heb wat fietskleding maar dat zijn alleen korte broeken en t-shirts. Meestal als ik in de winter ga mountainbiken trek ik gewoon een dikke trui aan en een regenjas er overheen. Ook doe ik altijd een legging onder mijn korte broek en daar hou ik het altijd wel warm mee. Ik moet even kijken hoe dit in deze maand gaat tijdens het fietsen en dan en dan even bekijken of ik echt andere dingen nodig ben. Wat ik sowieso nog moet aanschaffen zijn overschoenen, winterhandschoenen en verlichting. Andere kleding weet ik nog niet zeker of ik die echt nodig ben. Het nadeel van mountainbiken is dat de fietskleding altijd behoorlijk aan de prijs is. Ik zal de komende tijd de koopjes goed in de gaten houden en houd jullie op de hoogte over het verdere verloop van mijn voorbereiding.

Adiós

Volg:
Delen:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.